28.01.2011

Er rådgivere dårlige til å kommunisere eller dårlige til å holde tripp med bestemmelsene?


Gjennom tiden på skolen (spesielt på ungdomsskolen) har rådgiverne ansvaret for å hjelpe oss med å ta viktige valg for fremtiden.

På videregående hjelper de oss videre i valgene av fag. hvor mange fag vi skal ha, hvilke fag vi skal ta og hvilke fag vi trenger for å kunne ta den videre utdanningen vi ønsker eller for den sakens skyld hjelpe oss med å finne ut hva vi vil bli. Men deres kanskje største jobb av alt er å sørge for at alle skjønner dette og at elevene tar de rette fagene slik at de oppnår full studiekompetanse.

Mens på ungdomsskolen er rådgivernes første store oppgave å hjelpe oss å velge fremmedspråk. Nå til dags kan man også velge å ikke ta noe fremmedspråk på ungdomskolen, men å i stede ha noen ekstra timer norsk eller engelsk. Du får da beskjed av rådgiveren at du kommer til å måtte ha tre år fremmedspråk på videregående i stede for to som de som hadde tre år fremmedspråk på ungdomskolen bare trenger å ha, Men det vi aldri får vite på ungdomskolen er at fremmedspråket vårt da det tredje åre på skolen går under program fag. Det vil si at det kan føre til at man må velge bort et annet av programfagene sine tredje året, men det er det aldri noen rådgiver som sier når du skal velge om du skal ta et fremmedspråk på ungdomsskolen. Om de så noen gang sier det, sier de det på en måte som man ikke skjønner nå man går i åttende klasse. De burde fortalt det til foreldrene også så de kan hjelpe oss å forstå konsekvensene av dette valget.

Mine foreldre rådet meg til å ta engelsk i stede for fremmedspråk, dette fordi jeg er utrolig dårlig i språk. Jeg er sikker på at hadde jeg og foreldrene mine fått vite at jeg måtte fjerne ett program fag for å slippe fremmedspråk på ungdomsskolen, hadde jeg tatt et fremmedspråk på ungdomsskolen. Det at jeg ikke hadde fått all denne informasjonen gjorde at jeg tok engelsk på ungdomsskolen, som igjen førte til at jeg må ha tre år fremmedspråk nå på videregående. Dette vil si at når jeg da neste år starter på mitt tredje år med fremmedspråk, må jeg bytte ut et av programfagene mine med fremmedspråk. Dere kan jo gjette hvilket fag jeg må bytte ut???

Dere har nok sannsynligvis rett i deres gjetninger. Jeg må bytte ut det faget jeg liker best, mitt ynglingsfag, nemlig PSYKOLOGI. Det faget jeg syns er mest interessant på skolen, må jeg bytte ut med det verste faget på skolen. hva om rådgiveren hadde kunnet forklart oss hvilke konsekvenser våre valg kunne ha. Jeg viste jeg kom til å måtte ha fremmedspråket mitt i tre år på videregående, men jeg trodde jeg skulle ha det som et ekstra fag, ikke istedet for et av programfagene mine.

Det er altså derfor jeg spør: Er rådgivere dårlige til å kommunisere? eller Er de for dårlige til å holde tripp med bestemmelsene? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar