07.12.2010

Sammendrag av Menneskets utvikling

Den primære sosialiseringen skjer blant familien og personer som står oss veldig nær, mens sekundærsosialisering skjer på skolen, idrettslaget og i nærmiljøet.



Bronfenbrenners fire system:
- Mikrosystemet: nærmiljøet altså hjem, skole, barnehage, venner, naboer og idrettslag
- Mesosystemet: samspillet mellom barnets forskjellige miljø(hjem og skole/barnehage)
- Esosystemet: de miljøene barna sjeldent oppholder seg i, men som allikevel påvirker henne(foreldrenes jobb)
- Makrosystemet: tradisjoner, verdier, livssyn og politikk


Vi mennesker utvikler oss blant annet ved å etterligne og imitere forskjellige rollemodeller dette kaller vi modellæring.


Erik Eriksons8 faser:
- Tillit eller Mistillit: 0-1,5 år: en ikke-sosial fase. Barnet utvikler trygghet og tillit til omgivelsene.
- Grunnlegende selvstendighet eller skam: 1,5-3år: er en presosial(ikke ekte sosial) fase. Barnet har en sterk fysisk, intellektuell og språklig utvikling. Barnet ønsker selvstendighet og å oppfylle foreldrenes krav.
- Iniativ eller skyldfølelse: 3-6år: frigjøring fra foreldrene. Barnet har energioverskudd og er svært nysgjerrig.
- Arbeidsiver eller underlegenhet: 6-12år: starter å samarbeide med andre og sammenligner seg med andre.
- Identitet eller rollekonflikt: ungdom: de gjennomgår store fysiske og psykiske forandringer
- Nærhet eller Isolasjon: tidligvoksen: identiteten er hovedsaklig grunnlagt. de er klare for dypere vennskap og  forhold.
- Produktivitet eller stillstand: midtveis i livet: finne meningen i livet og lykkes i arbeidslivet.
- Jeg-integritet eller fortvilelse: alderdom: godta hvordan livet har vært.


Positiv atferd er når du gjør noe som er generelt nyttig og ikke er rettet mot/til et bestemt menneske. Prososial atferd derimot er når du gjør noe for å hjelpe et menneske frivillig uten å forvente noe igjen for det, bortsett fra kanskje ett lite takk. Altruisk atferd er når den positive og prososiale atferden har blitt internalisert(en del av personen), gjennom hans/hennes væremåte.  
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar