14.05.2011

Læring ved Belønning, er det veien å gå???


Når er egentlig læring mest effektivt? Lærer vi  best ved belønning?
Er det forskjellig fra person til person eller er alle like?

For å kunne svare på noen av disse spørsmålene er det lurt å ha det klart for seg hva læring er.
Læring er en relativt varig forandring i atferd eller i mulig atferd som et resultat av erfaringer. Vi lærer gjennom utprøvning. Ved å skaffe oss erfaringer blir det enklere å forstå omgivelsene våre, både når det gjelder gjenstander rundt oss og mennesker rundt oss. Gjennom læring tilegner vi oss fysiske, psykiske og sosiale ferdigheter.

Ved belønning kan vi oppnå gode resultater, men vi kan også oppleve å svekke den indre motivasjonen. Tar vi skolen som et eksempel ser vi at belønning er virksomt på kort sikt, men ser vi på det langsiktig vil det være negativt. La oss si at du er at du elsker å tegne, men har liten interesse av engelsktimene. Derfor bruker du engelsktimene dine til å tegne og dette oppdager foreldrene dine og blir bekymret. For å så deg til å følge med i timene og gjøre engelsken din finner de ut at de må ha noe som vil motivere deg. Du har lenge ønsket deg noen spesielle blyanter til å tegne med, så de bestemmer seg får at du skal få disse blyantene om du gjør alle engelsk leksene dine den neste måneden. Etterhvert som tiden går vil du bli mer og mer opptatt av belønningene. Du gjør mye engelsk for å få belønningen og slutter dermed å tegne. Om belønningen ikke er god nok slutter du å gjøre engelsken helt frem til belønningen blir høy nok. Ved denne metoden vil du på lang sikt miste interessen for det du liker å gjøre og bare gjøre det du får best belønning for i stedet.
Dette hvor du får "ting" i premie kaller vi belønning i form av materielle goder, symboler og premier. Det brukes ofte for å få barn til å gjøre ting de ellers ikke ville ha gjort. Gjennom denne formen for belønning vil barnet (den det brukes på) ofte føle at det ikke er de som har satt i gang aktiviteten og at de blir styrt uten ifra. Dette vil føre til at de mister interessen, utholdenheten og at de ikke vil søke utfordringer. Denne formen for belønning vil som tidligere nevnt ødelegge vår indre motivasjon. Med indre motivasjon mener vi den naturlige lysten vi har til å oppsøke og møte nye utfordringer (Vil du lese mer om indre motivasjon kan du se på innlegget mitt om "Læring og læringsteorier" under læringsmotivasjon).

Ser vi derimot på prestasjons betinget- og uventet belønning og positiv tilbakemelding kan disse vise seg å være lønnsomme. Uventet belønning er for eksempel hvis du har fått alt rett på en matte prøve og at faren din derfor tar deg med ut på ynglingrestauranten din. På denne måten er dette en positiv belønning fordi du ikke har jobbet så hardt for å få denne belønningen, men fordi du har arbeidet så hardt for av egen fri vilje. Det er viktig at den uventede belønningen virkelig forekommer helt uventet for den belønningen er rettet mot. Hvis den ikke gjør dette vil den forekomme som en belønning i form av materielle goder, symboler og premier. Når det kommer til prestasjons betinget belønning er det ganske individuelt. Karakterer er et eksempel på prestasjons betinget belønning. Får du en god karakter vil du mest sannsynlig jobbe for å få en        
bra karakter neste gang også, det samme gjelder hvis du får en dårlig karakter vil du mest sannsynlig prøve å gjøre det bedre neste gang. Mens hvis du jevnt over får dårlige karakterer mister du motivasjonen og gir opp. Prestasjons betinget belønning kan virke de-motiverende hvis man presterer dårlig, samt at det svekker  vår indre motivasjon.
Positive tilbakemeldinger i tillegg er en av de andre formene for belønning som er ganske effektivt, men bare hvis det gis på riktig måte. Blir de positive tilbakemeldingene gitt på en kontrollerende måte svekker det din indre motivasjon. Mens den ofte fremmer vår indre motivasjon hvis den blir gitt på den rette måten. Dette fremtrer spesielt når man får informasjon om hva som er bra. Så gjennom dette ser vi at belønning kan være positivt til en hvis grad og gitt at belønningen er gitt på korrekt måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar