12.09.2010

Finnes parapsykiske sammenhenger?

Ja, da har vi fått nye oppgaver fra læreren vår, som er lagt ut på hans blogg mesosystemet. Jeg har da valgt å drøft denne påstanden: Selv om det ikke er mulig å bevise at parapsykologiske sammenhenger finnes, betyr ikke det at slike sammenhenger ikke finnes.
Jeg vil si det at vi så langt ikke har noen mulighet til å vite om det finnes parapsykologi eller ikke. Det er ikke bevist at det finnes noe slikt, men det er heller ikke bevist at det ikke finnes. Om parapsykologi bare er overtro eller ekte tror jeg aldri vi kommer til å finne ut av.

De som er overtroiske tror jeg lett kan overdrive, de kan for eksempel komme hjem og mene at noen har flyttet tøfflene deres. I en slik situasjon er det helt klart at det kan ha vært et gjenferd eller noe som har flyttet tøfflene, men vedkommene kan også ha satt fra seg tøfflene der og trodd at han hadde satt dem i fra seg en annen plass.

Selv om parapsykologi aldri er vitenskaplig bevist, kan vi ikke si at det ikke finnes. Det er klart det er mange blauff makere, som later som at de for eksempel er klarsynte, men jeg tror det finnes de som har den "sjette sans".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar