15.09.2010

Psykologi og forskning

Her kommer et samendrag fra lærer boken min psykologi 1, mennesket i utvikling som er skrevet av Gjøsund og Huseby og utgitt av Cappelen Damm forlag. dette sammendraget er skrevet ut fra side 27 til 32 i læreboka.


Psykologi som fagfelt

  1. Psykologisk grunnforskning: tar for seg teoretiske spørsmål. De fleste resultatene innen psykologisk forskning kommer fra dette.  

  2. Utviklingspsykologisk forskning: Kommet frem til at barn lærer best når de får ta på, leke med, se på og snakke om det de lærer.

  3. flertolkninger innenfor psykologien kan forvirre oss, vi tenker det hadde hvert enklere hvis teoriene kunne være mer samstemte.
         -Flertydningen  gir oss muligheten til å se en
          sak fra flere sider.
         -Vi kaller de forskjellige tolkningene ulike
          perspektiv.
 

 
Psykologisk grunnforskning

  1. Utviklingspsykologi: studiet av mennesket fra død til fødsel. De forsker spesielt på utviklingen fram til 20 årsalderen.

  2. Læringspsykologi: hva læring er, hva som skjer, hvordan læringen foregår og hva som må legges til rette for effektiv læring.

  3. Persepsjonspsykologi: studiet av sanseapparatet, hvordan vi oppfatter, fortolker og gir mening til det vi sanser.

  4. Sosialpsykologi: samspillet mellom oss menesker, oppfattelse av hverandre og hvordan forholdet vi har til personer preger atferden.

  5.  Personlighetspsykologi: prøver å finne ut hvorfor vi blir den vi blir, utvikler oss slik vi gjør og hvorfor vi blir relativt ulike selv om vi lever opp under nokså like forhold.

  6. Biologisk orientert psykologi: opptatte av hvilke egenskaper som er nedarvet og hvordan mennesket har utviklet seg gjennom evolusjon.



Anvendt psykologi
Anvendes innenfor ulike sektorer i samfunnet, her tenker vi hovedsaklig på de med psykiske problemer. De vanligste typene behandling er terapi i gruppe, individuell behandling eller familieterapi.

  1. Pedagogisk  psykologi: læringspsykologi, utviklingspsykologi og personlighetspsykologi som blir praktisert i undervisnings- og oppdragelsesarbeid. 

  2. arbeids-, organisasjons- og ledelsespsykologi: kunnskap om hva som bedre kan sette oss i stand til å få mennesker til å samarbeide og løse konflikter.

  3. Helsepsykologi: Bruk av psykologisk kunnskap for å fremme god helse og forebygge sykdommer og helseproblemmer.

  4. Idrettspsykologi: Bruke kunnskap fra læringspsykologi, gruppepsykologi og kunnskap om motivasjon til å forbedre prestasjoner innen idretten.

  5. Amatørmessig bruk av psykologi: kunnskap innen psykologien som er blitt en del av almennkunnskapen.  

1 kommentar:

  1. Hei, hvor er det du jobber eller går på skole? Hva studerer/studerte du? Det er veldig interesant forresten.

    SvarSlett